Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2015

ΣΟΥΠΙΤΣΑ σλουρρρπ!




Μια σούπα γίνεται με οτιδήποτε υλικό και νερό, υπάρχουν  σούπες  απλές και εύκολες στο μαγείρεμα ή και πιο σύνθετες , για κάθε γούστο και τσέπη. Όπως και να έχει η σούπα είναι ένα πιάτο που οφείλει να υπάρχει σε όλες τις δίαιτες. Οι περισσότερες σούπες πέρα από λάιτ είναι και πρακτικές. Μπορούν να συντηρηθούν ως και τρεις μέρες στο ψυγείο ή  για 2 μήνες στην κατάψυξη  χωρίς να υπάρχουν μεγάλες αλλοιώσεις στη γεύση και τη θρεπτική τους αξία. Επίσης μπορούν να καταναλωθούν ως πρωινό, μεσημεριανό  και βραδινό χωρίς καμία επιβάρυνση στη σιλουέτα μας.


Κάθε τόπος στην Ελλάδα έχει τη δική του σουπίτσα που χρησιμοποιείται σαν πρώτο πιάτο, κάτι σαν θερμή υποδοχή. Στον τόπο μου τα Γρεβενά έχουμε την τραχανόσουπα, τη μανιταρόσουπα και πολλών λογιών απολαυστικές  κρεατόσουπες που αξίζει τον κόπο να τις δοκιμάσει κανείς αν τύχει και περάσει από εδώ. Πέρα από τις σπιτικές και τις ντόπιες σούπες υπάρχουν και οι γκουρμέ σούπες που μπορούν να σας απογειώσουν.
Πριν χρόνια αν τύχαινε και καθόμουν σε ένα καλό εστιατόριο να γευματίσω δε θα επέλεγα σε καμία περίπτωση σούπες από το μενού. Αναρωτιόμουν μάλιστα γιατί κάθε καλό εστιατόριο έχει το λιγότερο μια σούπα να διαλέξεις στο μενού; Υπάρχουν τόσα άλλα νόστιμα και ενδιαφέροντα πράγματα να διαλέξεις! Ώσπου ένα ταξίδι στο Λονδίνο άλλαξε ριζικά αυτή μου την αντίληψη,,, Οι φίλοι μου που κατοικούν μόνιμα εκεί, για να με περιποιηθούν και να με ευχαριστήσουν με πήγαν σε ένα καλό παραδοσιακό γιαπωνέζικο εστιατόριο της περιοχής. Κοιτάζοντας το μενού και εφόσον ήταν όλα στα γιαπωνέζικα (που εμένα μου φάνηκαν κινέζικα) ζήτησα από τους φίλους μου να παραγγείλουν για εμένα και αυτοί μου είπαν ότι θα μου πάρουν το καλύτερο πιάτο.
Μόλις έφτασε στο τραπέζι εκείνο το όμορφο πορσελάνινο μπολάκι με το  διάφανο (ούτε καν βελουτέ!) ζουμί και 2 μικρά κομματάκια κοτόπουλο κόντεψα να λιποθυμήσω! «Καλά ήρθα ως εδώ για να φάω ζουμιά;» σκέφτηκα, όμως για να μη φανώ άσχετη και αγενής είπα να δοκιμάσω.  Και τότε έγινε η έκρηξη! Τέτοια νοστιμιά πρωτόγνωρη, τέτοια αρμονία στη γεύση, τέτοια ζεστασιά… από ένα τόσο απλό και ταπεινό στο μάτι πιάτο. Κι όμως έτσι άρχισα να κατανοώ τι εννοούν οι μεγάλοι σεφ όταν χρησιμοποιούν τον όρο «ισορροπία». Επίσης ένιωσα καλοδεχούμενη και κατάλαβα πολύ καλά γιατί οι σούπες σερβίρονται  ως πρώτο πιάτο. Χρόνια αργότερα παρακολούθησα μια ταινία σχετικά  με ένα ιάπωνα εκπαιδευόμενο μάγειρα. Ο εν λόγω μάγειρας, που ήταν και άσος του Κουνγκ Φου,  έπρεπε να κερδίσει και το πρώτο βραβείο σε ένα διαγωνισμό μαγειρικής. Και ενώ οι υπόλοιποι διαγωνιζόμενοι έφτιαξαν πιάτα επιστημονικής φαντασίας, ο ιάπωνας μάγειρας επέλεξε να διαγωνιστεί με μια σουπίτσα! Όχι οποιαδήποτε σουπίτσα, την ίδια διάφανη σούπα που έφαγα και εγώ στο εστιατόριο με τους φίλους μου!
Την ονόμασε λάχανο σε ξινό νερό και η δυσκολία στην παρασκευή της σούπας ήταν να βάλει καμία δεκαριά υλικά μέσα, να τα κάνει αόρατα ώστε το νερό-ζουμί να είναι εντελώς διάφανο και μέσα σε όλα αυτά να είναι και πεντανόστιμη.
Οι κριτές μόλις δοκίμασαν τη σούπα εκστασιάστηκαν, (σαν τον παγερό κριτικό Anton Ego στην ταινία με το  Ρατατούη!) και φυσικά χάρισαν στον ιάπωνα μάγειρα το πρώτο βραβείο. Ακολούθησε πολύ ξύλο και Κουνκ Φου με τους αντιπάλους και όλα αυτά για μια σουπίτσα…


Η απλή  σουπίτσα από πιάτο υποδοχής μέχρι και πρωταγωνίστρια σε ταινία μπορεί να γίνει. Δεν είναι καθόλου τυχαίο λοιπόν που ο αγαπημένος μου Ζαν Ανθέλμ Μπριγια-Σαβαρέν  στο βιβλίο του Η Γαστρονομία ως Καλή Τεχνη- Η Φυσιολογία της γεύσης λέει τα εξής υπέροχα πράγματα εισάγοντας την άγνωστη σε πολλούς έννοια της Οσμηζώμης (osmazome* σύνθετη, κατασκευασμένη λέξη από τις ελληνικές λέξεις οσμή και ζωμός.):  «Η πιο μεγάλη υπηρεσία που η χημεία έχει προσφέρει στην επιστήμη της θρέψεως είναι η ανακάλυψη, ή μάλλον ο ακριβής ορισμός της οσμηζώμης. Η oσμηζώμη είναι εκείνο το ιδιαίτερα γευστικό στοιχείο του κρέατος το οποίο είναι διαλυτό στο κρύο νερό και ως εκ τούτου διακρίνεται από τη «μυρωδιά» η οποία είναι διαλυτή μόνο στο βραστό νερό. Η οσμηζώμη είναι αυτή που συνιστά την πραγματική αξία μιας καλής σούπας.» Με απλά λόγια σούπα ίσον νοστιμιά. Ολόκληρες βιομηχανίες έχουν ρίζες σε αυτή την ανακάλυψη. Δεν το πιστέυετε; Κοιτάξτε συνταγές και πείτε μου πόσες περιλαμβάνουν ζωμό ή κύβο από ζωμό και θα καταλάβετε.
Αυτές είναι οι σκέψεις μου περί σούπας τις οποίες ήθελα πολύ να μοιραστώ με τους αναγνώστες και να τις συνοδέψω με φωτογραφίες από νόστιμες και λάιτ σούπες από τα κορίτσια του cookcool.gr την Ξένια και την Τασα (Γρεβενιώτισες και οι δύο στην καταγωγή), τις οποίες ευχαριστώ για την άδεια να φιλοξενήσω τις συνταγές τους στο ηλεκτρονικό μου σπιτάκι (το blog μου φυσικα).


ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ:

Σούπα με φιλέτο κοτόπουλο 


Γιουβαρλάκια 


Κινέζικη σούπα με σπιτικά Noodles


Μανιταρόσουπα 


Καροτόσουπα βελουτέ με κρουτόν σκόρδου


Τραχανά σούπα 


Κολοκυθόσουπα βελουτέ


Σούπα κουνουπίδι βελουτέ


Ψαρόσουπα 




* Όλες τις συνταγές θα τις βρείτε στο cookcool.gr 

Σοφία Μπάμπου 
Διατροφολόγος-Διαιτολόγος
Γρεβενά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου