Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014

3 τρόποι να δούμε αλλιώς την απόφαση μας για «απώλεια βάρους»

(γράφει η αγαπητή φίλη ψυχολόγος και "αστέρι" των Γρεβενών Φρόσω Μήτσιου)

Πριν συνεχίσετε να διαβάσετε το άρθρο κάνετε μια μικρή παύση εδώ μαζί μου και αναρωτηθείτε .. Για ποιο λόγο έχω επιλέξει να διαβάσω αυτό το άρθρο; Τι σκέψεις μου ήρθαν στο μυαλό όταν διάβασα τον τίτλο; Πέρασαν στιγμιαία από το μυαλό μου εικόνες δικές μου από προηγούμενες «προσπάθειες» που τα πήγα καλά ή όχι και τόσο καλά; Και πώς ένιωσα; Πόσο ενσυνείδητα [mindfulness] έχω διαβάσει ή έχω ακολουθήσει κατά καιρούς κάτι που αφορά εμένα και έχω δεσμευτεί να το ακολουθήσω; Ή μήπως το αποφασίζω κάθε Δευτέρα και γα ένα περίεργο λόγο το τέλος της βδομάδας με βρίσκει απογοητευμένο/η που άλλη μια «προσπάθεια» πέφτει στο κενό.


Ας κάνουμε μαζί μια συμφωνία για αυτά τα λίγα λεπτά μου θα αφιερώσετε τώρα να διαβάσετε τα άρθρο, όποτε το μυαλό σας πάει να σκεφτεί την «απώλεια βάρους», «τα κιλά που χρειάζεται να χάσω» να λέτε στον αυτό σας «η ΦΡΟΝΤΙΔΑ για τον εαυτό μου, για το σώμα μου» και θα σας αναφέρω στη συνέχεια το λόγο. Και μόνο που μπήκατε στη διαδικασία να το σκεφτείτε έχετε ήδη ξεκινήσει να επαναπρογραμματίζετε το δικό σας προγραμματάκι του μυαλού σας, μπράβο !
Ποιοι είναι οι τρόποι να δούμε αλλιώς τη ΦΡΟΝΤΙΔΑ του εαυτού μας;
1. Αναζητήστε τον πραγματικό λόγο – κίνητρο πίσω από αυτή την απόφαση
Ποιος είναι ο λόγος που το θέλουμε; Λόγοι υγείας, δικές μας ανάγκες και επιθυμίες ή επιθυμία άλλων -σημαντικών για εμάς- ανθρώπων; Όταν το κίνητρο είναι σημαντικό για εμάς για παράδειγμα, να νιώθω υγιής και καλά είναι πιο πιθανό όχι μόνο να ξεκινήσω αυτή τη διαδικασία φροντίδας του εαυτού μου αλλά και να τη διατηρήσω στο πέρασμα του χρόνου. Αν οι άλλοι επιθυμούν πιο πολύ από μενα και με πιέζουν για αυτό είναι πιο πιθανό να τη σταματήσω ή να λειτουργώ αντιδραστικά όπως, να τρώω περισσότερο.
2. Προσοχή στους στόχους που βάζουμε
Για τη δέσμευση σε αυτή τη διαδικασία φροντίδας του εαυτού μας εκτός από τα κίνητρα που προαναφέρθηκαν καταλυτικό ρόλο έχουν οι στόχοι που θέτουμε, τους οποίους και χρειάζεται να γράψουμε – και όχι απλά να τους αναφέρουμε. Χρειάζεται να είναι SMART, δηλαδή συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, προσεγγίσιμοι/επιτεύξιμοι, λογικοί και χρονικά προσδιορισμένοι αντίστοιχα. Δεν είναι τυχαίο που όταν ξεκινάμε λέγοντας «θέλω να χάσω κιλά» μπορεί να σταματήσουμε σε λίγες μέρες ή βδομάδες μόλις δούμε ότι ο στόχος δε επιτεύχθηκε. Αντίθετα, είναι βοηθητικό να πούμε «για τις 2 επόμενες βδομάδες θέλω να μάθω να τρώω ακολουθώντας τις 3άδες των γευμάτων ή τρώγοντας ανα 3ωρο». Είναι κάτι πιο συγκεκριμένο, εφικτό και μπορώ να δω την πρόοδο μου στο τέλος των 2 βδομάδων.
3. Προσοχή στον τρόπο που το παρουσιάζουμε στον εαυτό μας [NLP]
Για να κινητοποιηθούμε και να δεσμευτούμε στην ολοκλήρωση ενός στόχου μας χρειάζεται να προσέξουμε τι υποσυνείδητα μηνύματα στέλνουμε στον εαυτό μας μέσω των σκέψεων μας. Οι σκέψεις, σύμφωνα με το Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό [NLP], κινητοποιούν συναισθήματα και συμπεριφορές συνεπώς χρειάζεται να δούμε με διαφορετικό τρόπο αυτό που κάνουμε. Αν παρατηρήσατε στον τίτλο και στη συνέχεα του άρθρου την «απώλεια βάρους» και την «προσπάθεια» τις έχω βάλει σε εισαγωγικά, αποφεύγω να τις χρησιμοποιώ γιατί οι περισσότεροι τις έχουμε συνδυάσει με κάτι που μας δημιουργεί αρνητική φόρτιση, μας φέρνει στο μυαλό συνήθως προηγούμενες ανεπιτυχείς στιγμές και μας κάνει να νιώθουμε ότι αυτή η διαδικασία γίνεται από υποχρέωση, κάτι σαν αγγαρεία.
Αν εγώ βλέπω τη διαδικασία αυτή σαν στέρηση λέγοντας στον εαυτό μου «πότε θα περάσουν οι μέρες να φάω το γλυκό», «πάλι φιλέτο κοτόπουλο έχω να φάω» ή ψάχνω γρήγορες και μαγικές λύσεις δεν με βοηθά. Ας προτιμήσουμε να υιοθετήσουμε την αντίληψη ότι αυτή η διαδικασία δεν είναι για να χάσουμε κιλά αλλά να φροντίσουμε το σώμα μας και τον εαυτό μας μαθαίνοντας να τρώμε σωστά κάτι που σημαίνει ότι χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια. Ας αντικαταστήσουμε επομένως την απώλεια βάρους/κιλών με τη φράση «φροντίδα του εαυτού/σώματος» και τη δίαιτα με τη φράση «μαθαίνω να τρώω σωστά» προσθέτοντας θετικές φράσεις και SMARTστόχους.
Το μυαλό «ακούει» αυτά που λέμε οπότε ας ξεκινήσουμε από σήμερα να ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ.

Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στο περιοδικό efood for thought, Νοέμβριος 2013 μπορείτε να το δείτε και εδώ [σελ.16-17] http://issuu.com/dokimhnutrition.gr/docs/e_magazine_35/7?e=1921944%2F5591312
αλλά και στο http://www.frosomitsiou.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου